fototips: hjärtbokeh!

 
Ja då var det dags för ett fototips igen! Det här är ett lite speciellt tips så jag vet många redan vet om, ofta sånt man pysslar med när man precis fått sin systemkamera och man tycker det är skitkul med skärpa och så vidare.. Men jag tänkte dra det här eftersom jag tycker det passar nu till jul och så!
 
Så, hjärtbokeh alltså. För det första så kan jag, för er som inte vet, förklara var bokeh är. 
Bokeh är små "ljusprickar" på bilden som syns när ljuskällor kommer i oskärpa. Till exempel om du håller ett finger framför linsen och sätter skärpa på fingret, om du då har ljuskällor (till exempel en stad eller en ljusslinga, ja i princip allt som lyser) i bakgrunden bildar de små prickar; bokeh. Superfint enligt mig!
 
Hjärtbokeh är då alltså små hjärtan istället för prickar. Men hur går detta till? Ja det enda du behöver är ett papper, en sax och lite tejp. Du klipper ut en rund ring som är lika stor som objektivets omkrets, sedan klipper du ett litet hjärta mitt i och till sist tejpar fast det framför linsen. Klart!
 
Såhär ser min ut. Jag har ett lite tjockare mer kartongliknande papper med typ "gummitejp" 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0