hur du får ljusa bilder inomhus

Fick rätt snabbt två kommentarer om jag kunde ge lite tips på hur du får ljusa, fina bilder inomhus! Och eftersom jag ofta fotar saker i mitt rum till bloggen, nya grejer osv, så kan jag självklart göra det!
 
INSTÄLLNINGAR
Jag har alltid min kamera inställd på f/1.8 (bländare), slutartid någonstans mellan 1/30-1/100 och ISO mellan 100-250 när jag fotar inomhus, varierar lite på hur ljust det är i rummet och vad jag ska fota. Men ungefär så. Detta är alltså för er som gillar väldigt ljusa biler. Sedan redigerar jag alltid mina bilder ljusare, lägger på lite kontrast och en lite rosa ton. Men med dessa inställningar är man en bra bit påväg!
 
 
 
ÖVERDRIV INTE
Det är lätt att överdriva så bilderna blir för ljusa utan att man tänker på det. Väldigt lätt hänt speciellt vid redigeringen, man kanske inte tänker på det förrän man jämför med andra bilder eller laddat upp dem på bloggen. Här har ni ett klart exempel på hur jag sakta men säkert överredigerat mina bilder utan att jag tänkt på det.
 
 
VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ, TID&LJUS
Nyckeln till ljusa bilder är dagsljus. Självklart går det att fota även utan dagsljus men eftersom man då behöver lampor så är det väldigt lätt att du får ett gult ljus/sken/ton på bilden. Fota gärna direkt när du kommer hem efter skolan så slipper du redigera bort det gula efter. Sedan för att släppa in dagsljuset behövs ett fönster (haha, logic) och jag rekommenderar att inte ställa motivet exakt vid fönstret om det är soligt ute, blir antingen skuggor bakom eller motljus (vilket inte är så snyggt inomhus). MEN kom ihåg att detta i vissa fall kan vara väldigt svårt att undvika och att detta är min egen åsikt, alla tycker ju inte som mig. Du kan ju självklart minska skuggor med hjälp av ett redigeringsprogram, nackdelen kan då ofta bli (om man inte är så superpro) att motivets sida där ljuset ligger på blir alldeles för ljus. Så inte i direkt solljus. På de här bilderna ser ni att jag inte riktigt följt mitt eget råd, skugga kvar bakom skorna men även för ljus "framsida".
 
 
FINA FÄRGER
Något jag tycker är superfint är att fota rosa saker med vit bakgrund, ser så stilrent och fint ut haha! Gör det ganska ofta tror jag. Men det är ju också lätt hänt då jag har rätt många rosa detaljer i mitt rum med vita möbler och väggar. Med den vita bakgrunden ses ju även bilden automatiskt som ljusare. Självklart har inte alla tillgång vitt och ljusa bilder får du ju ändå med rätt ljus&inställningar.
 
 
Nu blev det två fototips i rad, men jag tänkte att det är lika bra att göra det direkt ifall det ändå var någon som ville veta detta! Hoppas ni inte tycker det är tråkigt, och fortsätt kommentera om det är något ni undrar eller om ni vill ha tips för något inom foto!
/e
Kommentarer
Postat av: Sofia - Lever drömmen i LA

snygga bilder och bra tips :)

2013-09-23 @ 19:23:02
URL: http://byfia.com
Postat av: Johanna L

Superbra tips!!

2013-09-23 @ 21:42:17
URL: http://johannalovisa.blogg.se
Postat av: Johanna

Fin blogg :)

2013-09-24 @ 07:11:45
URL: http://liveticalifornien.blogg.se
Postat av: Johanna L

svar: Så lite så! Vad fotar du med för kamera, canon/nikon? :D

2013-09-24 @ 09:01:43
URL: http://johannalovisa.blogg.se
Postat av: Emma - The one and only

super fin blogg! Bloglovinbyte?:D

2013-09-24 @ 17:48:50
URL: http://eemmafernhagen.blogg.se
Postat av: Amanda Persson

jättebra tips :D

2013-09-26 @ 15:44:32
URL: http://aeperssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0