att fota sport, tips&inställningar

Nu tänkte jag ge er lite fototips för sport! Kom ihåg att jag inte är något proffs, därför kanske mina inställningar inte är på expert nivå utan detta har jag ju testat mig fram till helt själv. (btw så bilderna är redigerade, men inte mycket alls)
 
BLÄNDARE, SLUTARTID OCH ISO
Jag använde mig av f/2.8 (bländare), 1/640 (slutartid) och ISO 160. Det viktiga när man fotar sport är att avtryckaren är snabb så att säga, därför har jag ganska kort slutartid. Annars blir bilden väldigt lätt suddig då kameran inte hinner med rörelsen. Sedan behövde jag inte ha så hög ISO heller då detta var mitt på dagen. Med bländaren reglerar du hur mycket ljus som släpps in, desto lägre bländartal desto större bländaröppning och stor bländaröppning betyder mera ljus. Get it?
 
 
HA TÅLAMOD
Ja precis, ha tålamod! Även om första bilden inte blir bra så betyder inte det att det är kört, prova dig fram med inställningar, position, avstånd osv.. Den vänstra bilden är den första jag tog och den högra 50 bilder senare!
 
Ni ser ju själva, lite tålamod kan göra sååå mycket!
 
VÄLJ BRA TID OCH FOTA EFTER VÄDER
Jag tycker om att fota när det inte är sådär starkt solljus (beror ju dock på vad man ska fota) men om det t.ex handlar om porträtt har jag det helst lite molnigt om jag inte är sugen på motljusbilder dvs. Och i det här fallet (när man ska fota snabba rörelser) så är det enklast om det är rätt ljust ute. Sedan blir ju resultatet olika tider på dygnet också, mitt på dagen är ju helt klart bäst. På morgonen har det inte riktigt hunnit ljusna ännu och frammåt kvällen blir bilderna lätt brusiga. 
 
 
KOMPLETERA OM DU VILL OCH HAR MÖJLIGHET 
En bra fotograf med en bra kamera i handen är en bra bit påväg MEN om denne fotograf nu vill ha det liiite bättre och kanske till och med lite enklare kan han/hon kompletra med ett stativ, fjärrutlösare eller reflexskärm. Reflexskärmen kan ni ju stryka denna gång då det är lite svårt att använda sig av vid sport haha.. Men ett stativ och en fjärris kan vara rätt bra! Det blir stabilt och skärpan blir mycket bättre. Jag däremot hade varken det ena eller det andra med mig till stugan, och sedan pepprar jag gärna och rör kameran långsamt efter motivets rörelse.
 
 
Ja det var väl det jag kommer på just nu, hoppas någon av er uppskattade detta. Kommentera hemskt gärna ifall ni vill ha andra tips för fotografering, kan vara vad som helst! Dock kanske jag inte kommer kunna tipsa så mycket inom vissa områden, landskap t.ex är jag ingen höjdare på!
/e
 
Kommentarer
Postat av: Anonym

för att få snygga ljusa bilder inom hus, som inte är gula

Svar: det kan jag absolut fixa! :)
ella&malin - foto och vardag

2013-09-22 @ 22:13:58
Postat av: ❤ w i l m a ❤

Åh vilket bra inlägg!
Håller med kommentaren ovan :)
- tack så mycket ❤
ha en fin dag!
kram ❤

2013-09-23 @ 06:22:35
URL: http://wilmalinneas.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0